Microsoft Silverlight

Základní pojmy

Vektorová grafika
  • Vektorová grafika se používá zejména pro tvorbu ilustrací a animací.
  • Výhody oproti rastrové grafice:
    • Velikost obrázku je možné měnit bez ztráty kvality. Obrázek je totiž tvořen matematicky popsanými křivkami. Oproti tomu rastrová grafika je tvořena body (pixely), kde je každý tento pixel definován zvlášť.
    • Obrázek vytvořený pomocí vektorové grafiky má po uložení malou velikost, což je výhoda zejména při tvoření počítačových animací. (Adobe Flash, Silverlight...)
    • Velkým plusem je také možnost operovat s každým vektorovým objektem v obrázku nezávisle na ostatních.
  • Nevýhody oproti rastrové grafice:
    • Větší požadavky na paměť a procesor.
    • Složitější pořízení obrázku.
Typy animací
  • DoubleAnimation - animace prvku změnou jeho parametru, hodnota tohoto parametru je typu double. Měnit můžeme např. šířku :
Double_anim
  • ColorAnimation - animace všech parametrů prvku, které mají něco společného s barvou. Např. výplň, okraj ap.
Color_anim
  • PointAnimation - animace bodu, přesněji parametrů jejichž hodnota je typu Point. Typ Point je definován souřadnicemi.
Point_anim

  • Lze také animovat po klíčových snímcích, tzv. KeyFrames
    • Double Animation - <DoubleAnimationUsingKeyFrames>
    • Color Animation - <ColorAnimationUsingKeyFrames>
    • Point Animation - <PointAnimationUsingKeyFrames>
  • Princip je založen na tom, že nadefinujeme hodnoty parametru několikrát po sobě v čase. Animace poté přechází z jedné hodnoty na druhou.
KeyFrames

(obr zdroj : bakalářská práce Jiřího Koldy)

  • Uvnitř se nachází definice jednotlivých klíčových snímků. První slouží jako definování počátečního stavu. Klíčové snímky se poté v čase postupně mění.

XAML - Extensible Application Markup Language
  • Deklarativní značkovací jazyk, který vychází z XML.
  • Zkratka původně znamenala Extensible Avalon Markup Language, kde Avalon bylo kódové označení pro Windows Presentation Foundation.
  • Pro práci se XAML designem byly vytvořeny aplikace z balíku z Microsoft Expression Tools, které se používají dohromady s Visual Studiem. Stejně tak je možné upravovat XAML kód v poznámkovém bloku, případně ve speciálním XAMLPad editoru.
  • Slouží k vytváření uživatelského rozhraní v .NET Framework aplikacích.
  • Programová část je oddělena od části uživatelského rozhraní
    • Programová část v souboru *.cs. V tomto souboru je definováno "chování" použitých ovládacích prvků. Píše se v jakémkoli .NET jazyce.
    • Uživatelské rozhraní v souboru *.xaml. Je v něm definován vzhled a umístění tlačítek, labelů ap. Jsou v něm také definovány veškeré animace.
  • Příklad XAML kódu:
XAML
  • XAML soubor může být zkompilován do .BAML souboru, ten lze poté využít v projektu .NET.
  • Příklad C# kódu (v souboru *.cs) :
C#

.NET framework
  • Softwartová platforma, která je určena pro vývoj Windows aplikací a webových služeb.
  • Framework obahuje běhové prostředí, které mimo jiné zajišťuje rychlost a bezpečnost běhu Vašich aplikací.
  • Méně náchylný na chyby programátora, protože Framework obsahuje mnoho funkcí, které nám usnadňují práci s často užívanými operacemi.
.NET - jazyky
  • Platforma .NET nepředepisuje použití žádného programovacího jazyka. Bez ohledu na to, v čem byla aplikace původně napsána, se vždy přeloží do mezijazyka Common Intermediate Language.
  • Nejpoužívanější programovací jazyky pro vývoj .NET aplikací jsou C#, Visual Basic .NET a Delphi.
  • K dispozici je nicméně řada dalších programovacích jazyků, například: Managed C++, F# (funkcionální programovací jazyk), J# (jazyk velmi podobný Javě), IronPython, Boo.
C# (C sharp)
  • Je to vysokoúrovňový objektově orientovaný programovací jazyk vyvinutý firmou Microsoft zároveň s platformou .NET Framework, později schválený standardizačními komisemi ECMA (ECMA-334) a ISO (ISO/IEC 23270). Microsoft založil C# na jazycích C++ a Java (a je tedy nepřímým potomkem jazyka C, ze kterého čerpá syntaxi).