Základní pojmy
Vektorová grafika
- Vektorová grafika se používá zejména pro tvorbu ilustrací a animací.
- Výhody oproti rastrové grafice:
- Velikost obrázku je možné měnit bez ztráty kvality. Obrázek je totiž tvořen matematicky popsanými křivkami. Oproti tomu rastrová grafika je tvořena body (pixely), kde je každý tento pixel definován zvlášť.
- Obrázek vytvořený pomocí vektorové grafiky má po uložení malou velikost, což je výhoda zejména při tvoření počítačových animací. (Adobe Flash, Silverlight...)
- Velkým plusem je také možnost operovat s každým vektorovým objektem v obrázku nezávisle na ostatních.
- Nevýhody
oproti rastrové grafice:
- Větší požadavky na paměť a procesor.
- Složitější pořízení obrázku.
Typy animací
- DoubleAnimation - animace prvku
změnou jeho parametru, hodnota tohoto parametru je typu double. Měnit můžeme např. šířku :
- ColorAnimation - animace všech
parametrů prvku, které mají něco společného s barvou. Např. výplň, okraj ap.
- PointAnimation - animace bodu,
přesněji parametrů jejichž hodnota je typu Point. Typ Point je definován
souřadnicemi.
- Lze také animovat po klíčových snímcích, tzv. KeyFrames
- Double Animation - <DoubleAnimationUsingKeyFrames>
- Color Animation - <ColorAnimationUsingKeyFrames>
- Point Animation - <PointAnimationUsingKeyFrames>
- Princip je založen na tom, že nadefinujeme hodnoty parametru několikrát po sobě
v čase. Animace poté přechází z jedné hodnoty na druhou.
(obr zdroj : bakalářská práce Jiřího Koldy)
- Uvnitř se nachází definice jednotlivých klíčových snímků. První slouží jako definování počátečního stavu.
Klíčové snímky se poté v čase postupně mění.
XAML - Extensible Application Markup Language
- Deklarativní značkovací jazyk, který vychází z XML.
- Zkratka původně znamenala Extensible Avalon
Markup Language, kde Avalon bylo kódové označení pro Windows
Presentation Foundation.
- Pro práci se XAML designem byly vytvořeny aplikace z
balíku z Microsoft Expression Tools, které se používají dohromady s Visual
Studiem. Stejně tak je možné upravovat XAML kód v poznámkovém bloku, případně ve
speciálním XAMLPad editoru.
- Slouží k vytváření uživatelského rozhraní v .NET Framework aplikacích.
- Programová část je oddělena od části uživatelského
rozhraní
- Programová část v souboru *.cs. V tomto souboru je
definováno "chování" použitých ovládacích prvků. Píše se v jakémkoli .NET
jazyce.
- Uživatelské rozhraní v souboru *.xaml. Je v něm
definován vzhled a umístění tlačítek, labelů ap. Jsou v něm také definovány
veškeré animace.
- Příklad XAML kódu:
- XAML soubor může být zkompilován do .BAML souboru, ten lze poté využít v
projektu .NET.
- Příklad C# kódu (v souboru *.cs) :
.NET framework
- Softwartová platforma, která je určena pro vývoj Windows aplikací a webových služeb.
- Framework obahuje běhové prostředí, které mimo jiné zajišťuje rychlost a bezpečnost běhu Vašich aplikací.
- Méně náchylný na chyby programátora, protože Framework obsahuje mnoho funkcí, které nám usnadňují práci s často
užívanými operacemi.
.NET - jazyky
- Platforma .NET nepředepisuje použití žádného programovacího jazyka. Bez ohledu na to, v čem byla aplikace původně napsána, se vždy přeloží do mezijazyka Common Intermediate Language.
- Nejpoužívanější programovací jazyky pro vývoj .NET aplikací jsou C#, Visual
Basic .NET a Delphi.
- K dispozici je nicméně řada dalších programovacích jazyků, například: Managed
C++, F# (funkcionální programovací jazyk), J# (jazyk velmi podobný Javě),
IronPython, Boo.
C# (C sharp)
-
Je to vysokoúrovňový objektově orientovaný programovací jazyk vyvinutý firmou
Microsoft zároveň s platformou .NET Framework, později schválený
standardizačními komisemi ECMA (ECMA-334) a ISO (ISO/IEC 23270). Microsoft
založil C# na jazycích C++ a Java (a je tedy nepřímým potomkem jazyka C, ze
kterého čerpá syntaxi).